Voor scholen

Lesbrief


Beste docent,

Binnenkort komt de voorstelling 'Ben ik morgen thuis?' spelen op school voor jouw klas! Om jouw leerlingen hierop voor te kunnen bereiden hebben wij deze lesbrief gemaakt.

'Ben ik morgen thuis?' is een beeldende theatervoorstelling met poppen en objecten over hoe en wanneer je je thuis kan gaan voelen in een ander land. We belichten een gevoelig actueel onderwerp dat wordt verteld door het hoofdpersonage Pi, met verschillende kleurrijke pop-ups, een kartonnen decor, live muziek en twee langzame ambtenaren.

Wat is theater eigenlijk?

Niet alle kinderen zijn misschien al in aanraking gekomen met theater en dus staan hieronder een aantal vragen die je ze kunt stellen.

  1. Wie is er weleens naar het theater geweest?
  2. Wat voor soort voorstelling was dat? (Muziek, dans, toneel)
  3. Wat is beeldend en/of poppentheater eigenlijk?
  4. Wat is verbeelding?

Waar gaat de voorstelling over?

Klik hier om de trailer te bekijken.

Deze geeft een goed beeld van waar de voorstelling over gaat en wat ze kunnen verwachten.

Je kan ze hier deze onderstaande vragen over stellen.

  1. Omschrijf in 2-3 zinnen wat je hebt gezien.
  2. Welke personages heb je gezien?
  3. Wat zouden ze daar doen?
  4. Waarom denk je dat de voorstelling "Ben ik morgen thuis?" heet?

Zoals al eerder benoemd belicht de voorstelling een gevoelig onderwerp. Het hoofdpersonage Pi vertelt het verhaal van toen die in Nederland aankwam en hoe dat verliep. Pi komt terecht in een volledig nieuwe wereld, waar die helemaal opnieuw begint, nadat die alles heeft achtergelaten. Misschien gaat dit verhaal wel over jou, iemand bij jou in de klas of uit jouw buurt. Hoe heeft Pi Nederland als diens nieuwe thuis gemaakt? Vanaf wanneer kan je het land, de nieuwe plek, je thuis noemen?

Zitten er leerlingen bij jou in de klas die zoiets hebben meegemaakt?

Om hier zorgvuldig mee om te gaan is het belangrijk om ze goed te instrueren dat de voorstelling dit onderwerp heeft. Je kan ze bijvoorbeeld een aantal stellingen geven zoals:

  1. Stel je voor dat jij nieuw bent in een klas. Misschien is dat je al eens overkomen. Hoe hoop je dat de kinderen tegen je doen of met jou omgaan?
  2. Stel je voor dat er een nieuwe leerling bij jou in de klas komt. Hoe zou je hem/haar willen ontvangen? Hoe ga jij ervoor zorgen dat hij/zij zich fijn voelt in jullie klas?

Om nog meer op de verdieping in te gaan, hebben wij een digitale lesbrief, met een video waarin Pi alvast 2 vragen stelt over het thema thuis. Klik hier om de digitale lesbrief te openen.

Hier nog een aantal tips voor bij de opdrachten:

  • Zet tafels opzij en stoelen in een kring.
  • Bedenk: er is hier geen goed of fout.
  • Blijf doorvragen bij zowel de vragen als stellingen. De grote hamvraag, het WAAROM?
  • Probeer open te staan voor alle ideeën en gedachten.
  • Voel je vrij om je eigen draai te geven aan de opdrachten.

Je kunt zelf kiezen welke opdrachten je wel of niet wilt doen, maar voor de beste voorbereiding en verwerking van de voorstelling raden we aan om te proberen alles te doen.

Na de voorstelling

Na elke voorstelling op school houden we een nagesprek van 10 - 15 minuten, begeleid door Pi om te praten over o.a. het thema thuis. Het is fijn om in de klas ook nog een nagesprek te hebben en ervaringen te delen.

Geef in ieder geval ruimschoots de gelegenheid aan de leerlingen om te reageren op wat ze gezien, gehoord en beleefd hebben. Bespreek met hen wat ze nog weten van de voorstelling. Schrijf de reacties op van de leerlingen en deel deze in het evaluatieformulier. Als er een vraag uit de groep komt, kun je die bijna altijd terugspelen. "Wat een goede vraag!" Wie heeft er een idee hoe dat zit? "Wie heeft daar een antwoord op?"


Vertel niet meteen je eigen ervaring of idee. Het gaat erom dat de leerlingen hun ervaringen kunnen delen.

  1. Wat vond je het leukste moment?
  2. Wat vond je het spannendste moment?
  3. Was er iets wat je niet snapte uit de voorstelling? Zo ja, wat?
  4. Aan wie en wat zou je vertellen over deze voorstelling?

Leuke, mooie, interessante, inspirerende en ontroerende antwoorden en opmerkingen ontvangen we graag via het evaluatieformulier.

Praktische informatie

Voor een optimale ervaring is het fijn als er rekening wordt gehouden met een aantal zaken:

  • We kijken stil en mobieltjes staan uit. Dit kan storen en leidt het publiek en de spelers af.
  • Foto's mogen worden gemaakt. Zet alleen wel de flitser uit.
  • Zorg dat het toiletbezoek voor aanvang van de voorstelling is gedaan.
  • Sommige kinderen zijn erg gevoelig voor geluid. Informeer de kinderen daarover en stem eventueel af met de spelers over het volume.

Technische voorbereiding op school


Om de voorstelling goed te laten verlopen zijn er een aantal technische en praktische zaken nodig.

Onderwijs                                 Basisschool onderbouw groep 3, 4, 5 en 6

Discipline                                  Theater

Tijdsduur                                  60 minuten incl. nagesprek

Speeloppervlak                       7m lengte x 5m breedte x 3m hoogte (Speellokaal of gymzaal)

Maximaal aantal leerlingen   60 leerlingen

Verduistering                           Noodzakelijk, bijv d.m.v. gordijnen, of ramen af te plakken met vuilniszakken

Opbouwtijd                              2 uur

Zitplaatsen                              Zorg voor genoeg banken/stoelen in rijen

Ruimte                                      Zorg dat die schoon en opgeruimd is




NOTE: Indien er niet voldaan kan worden aan bovenstaande kan de voorstelling helaas niet doorgaan. De kosten worden dan wel in rekening gebracht.

Eventueel, als dat gewenst is, bieden wij ook een workshop je eigen pop-ups maken er bij. Heb je hier interesse in? Neem dan contact op met Haags Theaterhuis.

We wensen jou en de leerlingen veel succes en plezier met de voorafgaande vragen/stellingen/opdrachten.

Tot bij de voorstelling!